Procedure to improve service delivery DHL courier express company belonging to the Cienfuegos post office

Authors

  • Noemí Delgado Alvares Universidad de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.
  • Gretel Martínez Curbelo Universidad de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.
  • Daylí Covas Varela Universidad de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.

Keywords:

Customer; Process improvement; Procedure; Shipping service

Abstract

The present article shows the main results of a research aimed to improve the DHL Express delivery service. A procedure designed for this purpose, which includes among its main steps the identification to the moments that affect customer satisfaction, selection of root causes and the continuous improvement of them. Some Quality Management tools are proposed to carry on with the research such as: stratification, verification sheet, brain storming. All analyses are sustained by processes approach. The identification of client dissatisfaction, the improvements related to the vehicle routing activity and the information treatment to respond to the clients during service process are the main results obtained in the research.

Author Biographies

Noemí Delgado Alvares, Universidad de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.

Profesora auxiliar de la disciplina de Logística de la Universidad de Cienfuegos 'Carlos Rafael Rodriguez'. Graduada de Ingeniera Industrial y máster en Ingeniería Industrial. Mención calidad, en la Universidad de Cienfuegos. Premio CITMA provincial a la innovación tecnológica en el año 2014 con el trabajo Mejoras a la Gestión de los procesos logísticos en el sector alimentario de Cienfuegos.

Gretel Martínez Curbelo, Universidad de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.

Profesora asistente de la disciplina de Logística de la Universidad de Cienfuegos 'Carlos Rafael Rodriguez'. Graduada de Ingeniera Industrial y máster en Matemática Aplicada en la Universidad de Cienfuegos. Premio CITMA provincial a la innovación tecnológica en el año 2013 con el trabajo La estadística en la Sociedad y Premio CITMA provincial a la innovación tecnológica en el año 2014 con el trabajo Mejoras a la Gestión de los procesos logísticos en el sector alimentario de Cienfuegos.

Daylí Covas Varela, Universidad de Cienfuegos. Cienfuegos, Cuba.

Profesora asistente de la disciplina de Logística de la Universidad de Cienfuegos 'Carlos Rafael Rodriguez'. Graduada de Ingeniera Industrial y máster en Producciones más Limpias en la Universidad de Cienfuegos. Premio CITMA provincial a la innovación tecnológica en el año 2014 con el trabajo Mejoras a la Gestión de los procesos logísticos en el sector alimentario de Cienfuegos y con el trabajo  ́Estudio Comparativo de la Calidad de Vida Urbana en las ciudades de Tipo I en Cuba  ́.

Published

2014-12-19

How to Cite

Delgado Alvares, N., Martínez Curbelo, G., & Covas Varela, D. (2014). Procedure to improve service delivery DHL courier express company belonging to the Cienfuegos post office. Scientific Journal Visión De Futuro, 19(1). Retrieved from https://revistacientifica.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/550

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